Liikunta tukee hyvinvointia, oppimista ja kestävää elämäntapaa

Perinteisesti liikuntatunneilla on pidetty eniten oppitunteja koulurakennuksen ulkopuolella. Keskustelut liikuntaa opettavien kanssa ovat edelleen hyödyllisiä, sillä myös uusi liikunnan opetussuunnitelma kehottaa liikkumaan luonnossa, ja esimerkiksi sään mukainen pukeutuminen on tunneilla arkipäiväinen, opetussuunnitelmaankin liittyvä teema.

Liikunnan opetussuunnitelman mukaan liikunnassa oppilaat kasvavat liikkumaan ja liikunnan avulla. Tämä tarjoaa oppimisympäristönäkökulman lisäksi myös muita palikoita kestävän tulevaisuuden rakentamiseen.

Vaikuttavia kokemuksia ulkona seikkailemisesta

Luontokokemusten ja seikkailemisen rauhoittamana on helpompi herkistyä kuuntelemaan omaa itseä, toipua vastoinkäymisistä, oppia luottamaan omiin kykyihin ja keskittyä yhteistoimintaan. Toimintaterapeutti Ville Turunen ja yhteisöpedagogi Niina Rautiainen luottavat ulkona seikkailemisen voimaan myös psykiatrisessa hoidossa ja työllistymisen mahdollisuuksien etsimisessä.

Heidän alustuksensa olivat osa Ulos – Ut – Out -tapahtumaa kesäkuussa 2017. Ulkona oppimisen suurtapahtumassa puolentuhatta ympäristö-, luonto- ja seikkailukasvattajaa osallistui seminaarialustuksiin ja työpajoihin, joita järjestettiin Turun linnassa ja Nuorisokeskus Ahtelassa.

Mitä ympäristökasvatus on?

Sienet

Yhtenä päivänä minulta kysyttiin, mitä ympäristökasvattaja oikein tekee. Parantaa maailmaa, sanoin, ja kysyjä pyysi tarkentamaan. Selitin ummet ja lammet kestävästä kehityksestä, ympäristöherkkyydestä, luontosuhteesta, ympäristövastuullisuudesta, aktiivisesta kansalaisuudesta ja ekososiaalisesta sivistyksestä… Ja niin kompastui sekin sanoma erikois- ja ammattikielen kuoppaan. Mutta eipä jatkanut kyselijä vihjailuaan ”viherpiiperryksestä”, vaan vakuuttui asian tärkeydestä. Sillä sitä se on.