Mikä vaikuttaa kestävän kehityksen toteutumiseen ja onnistumiseen peruskoulussa?

Perusopetuksen opetussuunnitelman keskeinen tavoite on ohjata oppilaita kestävään elämäntapaan, mutta Seppo Salorannan tuoreen väitöksen mukaan kestävän kehityksen kasvatus on peruskoulussa vielä satunnaista ja opetusmenetelmät ovat perinteisiä. Saloranta esittelee koulun toimintakulttuurin merkitystä ja vaikuttavuutta tutkivaa väitöstään Ympäristökasvatuksen lukijoille.

Lapsille hyvinvointia vihreältä päiväkodin pihalta

Espoossa, Lahdessa ja Tampereella tutkitaan, voidaanko päiväkodin pihaympäristöä muokkaamalla saada aikaan muutoksia, jotka lisäävät kaupunkilaislasten hyvinvointia ja terveyttä. Kuuden päiväkodin pihalle tuotiin kunttaa eli siirrettävää metsämaata, nurmea, istutuslaatikoita ja turveharkkoja keväällä 2016 ja 2017. Tulokset osoittavat, että vihermateriaaleilla on hyviä vaikutuksia.