Hanniina Manner: Työskentely ympäristöraatilaisten kanssa on motivoivaa

Hanniina Manner työskentelee ympäristökasvattajana Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen Ympäristökoulu Polussa, joka on kestävän elämäntavan kysymyksiin erikoistunut ympäristökoulu. Hän kiertää etenkin peruskouluissa pitämässä ympäristöaiheisia oppitunteja.

Polulla on noin parikymmentä erilaista opetuskokonaisuutta, joista luokan oma opettaja voi valita luokalleen mieluisimman. Aiheita ovat muiden muassa kulutusvalinnat, kierrättäminen, kompostoiminen ja vesikysymykset. Hanniina toimii myös aktiivisesti Lyke-verkostossa ja on Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liiton hallituksen puheenjohtaja.

Lue, mistä Hanniina ei halua luopua työssään!

 

Siihen, että ryhdyin ympäristökasvattajaksi, on eniten vaikuttanut…

… Sattuma. Pääsin opiskeluaikana keikkatöihin Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskukseen ja huomasin, että ympäristöneuvonta, millä nimellä työtä silloin nimitettiin, oli hauskaa ja mielekästä puuhaa. Myöhemmin sain tehdä ympäristökasvatushommia myös muissa työpaikoissani ja pian huomasin, että erikoisalakseni oli muotoutunut ympäristökasvatus.

Minuun itseeni kohdistuu ympäristökasvatusta…

… Etenkin työpaikalla, jossa työkaverit innostavat toimimaan ympäristömyönteisesti.

En ikinä luopuisi työssäni…

… Telttakepistä. Sillä voi havainnollistaa luonnonvarojen kulutuksen lisääntymistä hauskan ryhmätehtävän avulla. Ryhmän pitää yhdessä laskea kaikkien etusormien varassa lepäävä telttakeppi maahan. Koska keppi on niin kevyt ja sen pitää koskea kaikkien sormia, se lähteekin ryhmän yllätykseksi ”leijumaan” ylöspäin, vaikka kaikki yrittävät laskea sitä alaspäin.

Tämä kuvastaa sitä, että luonnonvarojen kulutus maailmassa lisääntyy helposti. Yleensä kaikki saavat kepin kuitenkin pienen harjoittelun jälkeen laskemaan alaspäin, mikä kuvastaa sitä, kuinka yhteistyöllä ja suunnitelmallisuudella myös luonnonvarojen kulutusta voidaan vähentää. Sama tehtävä toimii myös ilmastokasvatuksessa kuvaamaan kasvavia ilmastopäästöjä.

Minulle hyödyllisiä ympäristökasvatukseen liittyvä kirjoja ovat…

… Richard Louv´n Last Child in the Woods ja The Nature Principle. He olivat herättäviä, mutta eniten tietoa ja menetelmiä tulee kyllä etsittyä netistä.

Tärkeintä työssäni on…

… Mukava työyhteisö, työn monipuolisuus ja innokkaat lapset. Etenkin ympäristöraatilaisten kanssa työskentely on motivoivaa.

Hanniinan leikkivinkki

Lajittelutaitojen opetteleminen ulkona maa-meri-laiva-leikin avulla

– Maahan piirretään kolme viivaa tai valitaan kolme puuta. Viivoja voi piirtää ja puita voi valita enemmänkin, jos haluaa vaikeuttaa leikkiä.

– Viivat tai puut nimetään haluttujen roska-astioiden mukaan (esim bio-, paperi- ja sekajäte).

– Lapset asettuvat riviin saman viivan taakse.

– Ohjaaja huutaa jonkun roskan, jolloin leikkijöiden pitää juosta sille viivalle tai puulle, jonne roska kuuluu.

– Väärälle viivalle tai puulle menevä tai viimeisenä ehtivä juoksija putoaa pois.

– Putoajat pääsevät keksimään seuraavilla kierroksilla huudettavia roskia.

– Leikin voittaa viimeiseksi jäljelle jäänyt juoksija.

Haastattelu: Kati Vähä-Jaakkola

Kuvat: Christina Timonen & Heikki Kivijärvi