Vihreä lippu -sertifioidussa Marjalan koulussa luodaan yhteisöllisyyttä ja ympäristösäästöjä

Joensuulaisessa Marjalan koulussa on tehty ympäristötyötä suurella sydämellä jo yli vuosikymmenen ajan. Tänä keväänä työ sai tunnustusta, kun Suomen ympäristökeskuksen Kohti hiililineutraalia kuntaa -hanke valitsi koulun kuukauden päästövähentäjäksi. Koulu on edistänyt esimerkillisesti ja pitkäjänteisesti ympäristökasvatusta ja vähentänyt koulun ympäristökuormitusta.

Vihreä lippu mahdollistaa ympäristötyön pitkäjänteisyyden

Marjalan koulu on ensimmäinen ja nykyään myös ainoa joensuulainen Vihreä lippu -sertifioitu koulu. Vuonna 2010 koulu siirrettiin Kestävälle Vihreä lippu -tasolle, jolla keskitytään etenkin ympäristövaikutusten hallintaan ylläpitämällä ja kehittämällä ympäristökasvatustyötä ja kestäviä käytäntöjä. Vähitellen ympäristökasvatuksesta ja ympäristökuormituksen vähentämisestä on tullut luontainen osa marjalalaisten jokapäiväistä toimintaa.

Koulun pitkäaikaisen Vihreä lippu -vastaavan, Johanna Koukkusen, mielestä etenkin ympäristönäkökulmien läpäisevyys kaikessa koulun toiminnassa sekä yhdessä tekeminen ovat mahdollistaneet koulun pitkäjänteisen ympäristökasvatustyön: Vihreä lippu toimii punaisena lankana, joka aika ajoin kokoaa koulun oppilaat ja henkilökunnan yhteen tärkeäksi koetun asian pariin.

Ympäristöarvojen toteuttaminen lisää yhteisöllisyyttä

Marjalan koulussa ympäristökasvatustyön tulos näyttäytyy paitsi ympäristösäästöinä myös entistä yhteisöllisempänä ja otollisempana ilmapiirinä innostavalle ympäristöarvojen mukaiselle toiminnalle. Säännölliset biojätemittaukset sekä oppilaiden järjestämät leikkimieliset lautasväijytempaukset ovat auttaneet pitämään ruokahävikin aisoissa. Säästöjä on saatu myös koulun vedenkulutuksessa, kun huomiota on kiinnitetty säästeliääseen veden käyttöön etenkin lämpimän veden osalta.

Marjalalaiset ovat pyrkineet levittämään ympäristökasvatuksen vaikutusta myös koulun rajojen ulkopuolelle – yhteistyökumppaneille ja perheille suunnatun tiedotuksen, kyselyiden ja tapahtumien kautta. Koulu esimerkiksi järjesti useita viikkoja kestäneen, kaikille avoimen kierrätykseen ja ympäristökasvatukseen liittyvän näyttelyn maakuntakirjastossa ja valtion virastotalossa.

− Vihreä lippu -toiminta on kasvattanut koulussamme yhteisöllisyyden tunnetta ja yhdessä tekemisen riemua, ja näin ollen se on ollut yksi kantavista voimista koulumme hyvän työilmapiirin ja toimintakulttuurin luomisessa, iloitsee koulun rehtori Jari Huusko.

Hauskuudesta tinkimättä

Koulu on toiminnallaan osoittanut, että ympäristöarvojen oppiminen voi tapahtua myös hauskuudesta tinkimättä. Viimekertaisen Vihreä lippu -projektin kruunasi koko koulun yhteinen Vesiräppikisa, jossa oppilasryhmien tehtävänä oli suunnitella, kirjoittaa ja harjoitella vesiaiheinen räppi.

Sanoitukseen todella kannatti panostaa, sillä kilpailun arviointikriteerit edellyttivät, että räpissä tulee olla sanoma veden tärkeydestä, säästämisestä tai suojelusta. Asennetta voittajaräpin kertosäkeestä löytyykin:

Vedestä nyt me räpätään

koska se on tosi tärkeää.

Ei tarvii selittää enempää,

teidänkin pitäis se tietää!

Näin koko koulun väkeä kannustetaan ympäristötekoihin

Älä lotraa!

Vesi on arvokas asia!

Säästä vettä suihkussa!

Muista lajitella jätteet!

Älä roskaa luontoa – eivät eläimetkään roskaa sinun kotiasi!

Tyhjä lautanen – vatsa tykkää!

Siisti lautanen – Riitta ja tiskikone tykkää!

Sammuta valot!

Sulje ikkunat!

Kuukauden HINKU-teko valitaan kuukausittain Kohti hiilineutraalia kuntaa -hankkeen kunnissa toteutettujen toimien joukosta. Palkintoraati arvostaa kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisen lisäksi myös muun muassa toimien tuomia taloudellisia ja sosiaalisia hyötyjä, edelläkävijyyden osoittamista sekä aktiivista työtä ilmastonmuutoksen hillinnän hyvien käytäntöjen edistämiseksi.

Teksti: Saara Pellikka

Kuvat: Marjalan koulu